Meest gestelde vragen

  • Wat doet een logopedist ?

    Wat doet een logopedist

    Logopedisten houden zich bezig met allerlei stoornissen op het gebied van communicatie. Goed communiceren is een middel om contact te maken met andere mensen en om informatie uit te wisselen. Door communicatiestoornissen kunnen beperkingen optreden in het sociaal-emotioneel functioneren (contact maken en uiten/verwerken van gevoelens) en in het opnemen en verwerken van informatie met als mogelijk gevolg leerstoornissen.

    Logopedie kent vier behandelgebieden: taal, stem, spraak, en gehoor. De grenzen van deze gebieden zijn ruim getrokken, want ook de voorwaarden voor een goede stem, spraak, taal of gehoor vallen hieronder. Daarnaast behandelen logopedisten aanverwante stoornissen zoals slik- of ademhalingsstoornissen. Hierdoor kunnen de logopedische behandelgebieden die van andere hulpverleners overlappen. De logopedist werkt vaak samen met de huisarts, school, schoolarts, (kinder)fysiotherapeut en/of specialist.

    Niet alleen taal, spraak, stem of gehoor zijn bepalend voor het welslagen van de communicatie. Zo kunnen bijvoorbeeld een verstandelijke handicap of aan autisme verwante stoornissen de communicatie negatief beïnvloeden. Ook hier kan de logopediste een helpende hand bieden bij de signalering en doorverwijzing.

    De logopedist biedt therapie en advies aan mensen die problemen ondervinden bij het communiceren.

    Deze problemen worden onderverdeeld in aandachtsgebieden. Deze zijn:

    • Stem
    • Taal
    • Eten & drinken
    • Adem
    • Gehoor
    • Spraak
    • Stotteren en Broddelen

    De logopedist houdt zich niet alleen bezig met het oplossen van problemen, maar kan bijv. ook mensen begeleiden die regelmatig moeten presenteren. Daarom werken er logopedisten in bedrijven, aan toneelscholen, conservatoria en op lerarenopleidingen.

    En de logopedist houdt zich, als deskundige op het gebied van de spraak- en taalontwikkeling, ook bezig met preventie en voorlichting zoals op scholen en in jeugdgezondheidszorginstellingen.

  • Wanneer aanmelden?

    Wanneer kan ik mijzelf of mijn kind aanmelden bij uw logopediepraktijk?

    Om in contact met een logopedist te komen heeft u geen verwijzing meer nodig. Deze praktijk is dan ook direkt toegankelijk ( DTL ). Als u echter verzekerd bent bij Delta Lloyd, CZ, Ohra, Eno/Salland Holland Zorg, Zorg en Zekerheid, Energiek of De Friesland heeft u echter wel een verwijzing nodig van een arts, tandarts of specialist. Deze zorgverzekeraars hebben de DTL niet ingekocht.
    Logopedische behandeling wordt 100% vergoed en is wel opgenomen in het basispakket van iedere zorgverzekering.

    Klik hier voor aanmelding

  • Hoe regel ik de vergoeding?

    Bij wie brengt de logopedist de behandeling in rekening?

    De logopedist heeft een contract met uw zorgverzekeraar en brengt de behandelingen rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar in rekening. Heeft hij of zij geen contract met uw zorgverzekeraar dan ontvangt u zelf de rekening. Ook dan komt u in aanmerking voor vergoeding van de behandeling.

    Als ik niet tevreden ben met een behandeling ?Het kan voorkomen dat u als cliënt/patiënt of als ouder van een minderjarige cliënt/patiënt een klacht heeft over de logopedist of over de logopedische behandeling. U kunt dan terecht bij de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF), de beroepsvereniging voor logopedisten. 

  • Kwaliteitsbeleid

    Kwaliteitsbeleid

    De werkzaamheden in de praktijk worden uitgevoerd volgens de regels en de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF). De logopedisten zijn ingeschreven in het kwaliteitsregister Paramedici en werken ook mee aan de uitvoering van het kwaliteitsbeleid van de NVLF.

    Onze logopedisten zijn allround opgeleid en hebben ruime ervaring. De logopedisten volgen regelmatig na- en bijscholing om op de hoogte te blijven van de ontwikkeling binnen de logopedie.

  • Wat kan ik zelf doen voor mijn kind?

    Wat kan ik zelf doen bij het ontwikkelen van spraak ?

    Als ouder stimuleer je de taalontwikkeling als je het kind rustig laat praten en zelf de tijd neemt om te luisteren en te antwoorden. Luister naar en reageer op wát je kind zegt, niet zo zeer op hóe het kind het zegt. Kromme zinnen hoef je eigenlijk niet echt te verbeteren. Herhaal wat je kind heeft gezegd op de goede manier. Bijvoorbeeld wanneer uw kind zegt: toel, dan zegt u: ja dat is een sssstoel, waarbij u de ontbrekende klank duidelijk laat horen.
    Zo leert hij hoe het moet zonder het gevoel te hebben dat wat hij zei fout was. Zo blijft het leuk om te praten. Ook regelmatig samen een boekje lezen bevordert de ontwikkeling van het klanksysteem. U kunt de woordjes duidelijk benoemen en uw kind kan het proberen na te doen. En voorlezen, samen spelletjes doen, liedjes zingen en vragen stellen is heel goed. Dat gaat bijna vanzelf in alledaagse situaties.

  • Wat is de NVLF?

    De NVLF

    De Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF) is de beroepsvereniging van logopedisten. Het verenigingsbureau is gevestigd in Woerden.

    De NVLF behartigt de belangen van de logopedie en van haar leden in de ruimste zin van het woord. Zowel op vakinhoudelijk als op sociaal-economisch en maatschappelijk gebied is de vereniging actief.

    Zij stelt zich ondermeer ten doel om de kwaliteit van de logopedie in Nederland te verhogen. Dit resulteert in een scala aan activiteiten. Thema’s als specialisatie binnen de logopedie, logopedie en ouderen en vroegtijdige onderkenning worden in werkgroepen nader uitgewerkt. In heel Nederland zijn er kwaliteitskringen waarin logopedisten gezamenlijk werken aan het verbeteren van de kwaliteit van de logopedische zorg.

  • Ik heb een klacht

    Ik heb een klacht

    Het kan voorkomen dat u als cliënt/patiënt of als ouder van een minderjarige cliënt/patiënt een klacht heeft over de logopedist of over de logopedische behandeling. U kunt dan terecht bij de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF), de beroepsvereniging voor logopedisten.

    NVLF
    Postbus 75
    3440 AB Woerden
    Telefoon: 0348 – 45 70 70

    Het klachtenrecht voor patiënten is overigens vastgelegd in de Wet Klachtenrecht Cliënten Zorgsector. Het klachtenrecht van de NVLF is hieraan verbonden. Mijn logopediepraktijk volgt de klachtenregeling van de NVLF.

  • Behandelingsduur & privacy

    Behandelingsduur & privacy

    De behandelduur is meestal 30 minuten en vindt plaats in de praktijk. Mocht u niet in staat zijn naar de praktijk te komen dan is het ook mogelijk dat ik bij u aan huis kom.

    Als ouder mag u bij de behandeling aanwezig zijn,maar soms werkt dit belemmerend en vraag ik u om alleen de laatste 5 tot 10 minuten bij de behandeling aanwezig te zijn, zodat u toch een beeld krijgt van wat er is aangeboden en ik u duidelijk kan maken wat  en hoe er thuis geoefend kan worden.

    Ik sluit de behandeling altijd kort met de verwijzer, maak verslag en overleg.

    Van alle verslagen krijgt u uiteraard een kopie.

    Privacy

    De logopedist neemt kennis van feiten van vertrouwelijke aard. Binnen de logopediepraktijk wordt zorgvuldig omgegaan met deze informatie. Het privacyreglement van de NVLF zal worden nageleefd.

    Klik hier voor het privacyreglement